Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityka prywatności.

Innowacje, jak i po co?

Innowacje, jak i po co?

Polskie firmy starają się tworzyć innowacje, a województwo Łódzkiego ma do tego szczególnie duży potencjał. Atutami Łódzkiego są przedsiębiorcy z pasją, instytucje otoczenia biznesu i silne lokalne uczelnie. Mimo to jako kraj wciąż przeznaczamy na innowacje zbyt mały procent PKB. Uczestnicy panelu „Innowacje jak i po po?” podczas dyskusji stworzyli mini poradnik dla startupów jak wdrażać innowacje.

Okazją do organizacji panelu było Europejskie Forum Gospodarcze w Łodzi. Do dyskusji zaproszono ekspertów, którzy na co dzień realizują innowacyjne projekty:

  • Łukasz Adamek, CEO Smart soft solutions
  • Piotr Kruszyński, mentor operacyjny Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.
  • Witold Sujka, Prezes Zarządu w firmie Tricomed
  • Bogumił Zięba, CEO Inovatica, reprezentujący Klaster ICT Polska Centralna
  • Prowadzenie: Barbara Siestrzeńcewicz-Kuczuk, z-ca dyrektora Departamentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.


Innowacyjne rozwiązania spotykamy na każdym kroku. Wiele z nich stało się szczególnie widocznych w okresie pandemii. Nowe dowody osobiste, usługi cyfrowe w sektorze publicznym, przenoszenie diagnostyki i badań do sfery online, nowoczesne rozwiązania w obszarze włókiennictwa – wszystkie zaczynały się od nieszablonowych pomysłów. Jak wygląda podejście do innowacji w regionie Łódzkim i jakie dobre praktyki można stosować by zwiększyć szansę na rynkowy sukces? To jedne z najważniejszych pytań, z którymi mierzyli się uczestnicy panelu.

Innowacyjność łódzkich firm

Bogumił Zięba, CEO InovaticaBogumił Zięba, CEO Inovatica – Lokalne firmy starają się być innowacyjne. Natomiast spoglądając na liczby widać, że Polska jest krajem, gdzie przeznaczamy na innowacje 1 % naszego PKB. Podczas gdy są kraje jak Dania, Szwecja, Szwajcaria czy Izrael przeznaczają po 3-4% PKB więc tam firmom jest nieco łatwiej. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że dzięki wsparciu funduszy europejskich te firmy, które rzeczywiście chcą wdrażać innowacje mają takie możliwości – ocenia Bogumił Zięba. – Trzeba mieć pomysł, chęci i odwagę w działaniu, ale są europejskie środki na badania i rozwój. Województwo łódzkie dzięki uczelniom posiada bardzo duży kapitał intelektualny, mamy tu więc wiele pomysłów i gotowość do generowania innowacji.

Zgodnie uznano, że województwo łódzkie ma duży potencjał innowacyjności, ale czynnikiem hamującym je bywa brak kapitału. – Przy każdej rundzie programu akceleracyjnego zgłasza się bardzo wiele firm, co potwierdza potencjał regionu – ocenia Piotr Kruszyński. Ponadto warto korzystać z dostępnych na rynku form finansowania – Nawet jak nie mamy takiej skali jak Europa Zachodnia to są środki krajowe i europejskie, które pozwalają się rozwijać. Nowe pomysły są wręcz warunkiem przetrwania na rynku. Nie ma innej drogi niż wdrażanie innowacji – ocenia Witold Sójka. Rozmówcy podkreślali, że pozytywne znaczenie dla sukcesu ma również współpraca między firmami i wzajemne wspieranie się w drodze do sukcesu.

Innowacyjne produkty i usługi – kto ich potrzebuje?

Dyskutujący w panelu przypominali, że innowacje powstają w odpowiedzi na potrzeby rynku. To powinna być podstawa dla ich opracowania. Ponadto, jeśli nowe rozwiązanie jest droższe to trzeba wykazać jakie dodatkowe korzyści ono wnosi, w jaki sposób podnosi jakość życia. Na szeroki kontekst innowacyjności zwrócił uwagę Piotr Kruszyński – Innowacje to nie tylko rozwiązania czy konkretne korzyści ale pewien mind-set. Innowacyjne może być zarządzanie, wybierane narzędzia, sposób komunikacji. Bycie innowacyjnym to otwarcie się na nieszablonowe rozwiązania. 

W obszarze biznesu potwierdził to Bogumił Zięba – Bycie niespokojnym, właściwy mindset są bardzo istotne. Jeff Bezos mówi Disrupt yourself or someone else will, czyli ciągle musimy szukać nowych rozwiązań w ramach prowadzonego biznesu. Innowacja musi być osadzona biznesowo.

Jak pandemia wpływa na innowacyjność?

Spowodowana przez koronawirusa pandemia z jednej strony mocno uderzyła w biznes, a jednocześnie znacząco przyśpieszyła innowacje. – W czasie pandemii musimy prowadzić rachunek zysków i strat, ale również ryzykować, nawet jako młoda firma – mówi Łukasz Adamek. –  Dla nas bodźcem była kwarantanna narodowa. Mieliśmy gotowe rozwiązanie do pomiaru temperatury zwierząt, na tej podstawie błyskawicznie opracowaliśmy nowe rozwiązanie dla miejsc, które odwiedza wielu ludzi.

Wiele firm przeżywa poważny kryzys jak szczególnie dotknięte przez brak klientów sektory gastronomii, turystyki czy kultury. Jednocześnie jednak rozkwit przeżywają rozwiązania dostarczane przez sektor IT. Są to np. systemy do pracy zdalnej, telemedycyna, e-commerce, narzędzia do zdalnej nauki czy systemy wykorzystujące rozwój sztucznej inteligencji. Dodatkowo branża informatyczna ponosi mniejsze straty z powodu COVID-19 ponieważ od dawna jest przygotowana do pracy zdalnej. – Dla wielu firm pandemia stała się impulsem dla nowych rozwiązań. To nie musi być sam produkt ale również podejście do sprzedaży, czego przykładem jeszcze sprzed pandemii jest np. Uber – dodaje Piotr Kruszyński.

Kiedy wdrażać innowacje?

Wiele startupów ma poważne wątpliwości i trudności w ocenie czy ich produkt lub usługa są już gotowe do wprowadzenia na rynek. Dążenie do perfekcji, brak konsultacji, zbyt silne przywiązanie do początkowej wizji mogą wprowadzić firmę w poważne tarapaty. – Gdy się czeka na opracowanie swojej super technologii w finalnej wersji to niestety rośnie ryzyko, że ktoś nas wyprzedzi – mówi Łukasz Adamek. – Trzeba bardzo uważanie słuchać klientów, aby nasz produkt nie trafił w ślepą uliczkę. Tak jak pomysłodawcy innowacji są często inżynierami to trzeba ich wspierać w rozpoznawaniu potrzeb klientów.

Nie oznacza to, że koniecznie musimy być pierwsi – Google było dopiero 16 wyszukiwarką na rynku, a pierwsze było Yahoo. Można wystartować później, ale mieć inne podejście i zostać liderem. Trzeba korzystać z narzędzi do pilotażu, testów A/B, studiów wykonalności, prototypów technologicznych – podpowiada Bogumił Zięba.

 – Innowacja może być zagrożeniem dla biznesu. Przed rozpoczęciem prac trzeba minimalizować to ryzyko np. przez korzystanie ze środków publicznych. Gdy istnieje jakiś wstępny prototyp konieczne jest dobrze przygotowane studium wykonalności – dodaje Witold Sujka.

Świetnym środowiskiem testowym są właśnie inkubatory i akceleratory – Wiele startupów odczuwa strach przed kradzieżą pomysłu. Warto jednak znać perspektywę innych osób i rozmawiać z innymi. Innowacyjność i jej rozwój mają źródła w pracy zespołowej. To przyśpieszenie w naszej epoce bierze się właśnie z ułatwień komunikacji. Korporacje naturalnie mogą sobie działać we własnym zakresie, ale jednocześnie widzimy jak wiele w domenie publicznej udostępnia Google. Jestem zwolennikiem otwartości, naturalnie z poszanowaniem etyki i poszanowaniem własności intelektualnej. Pomysł jest wart złotówkę, a dopiero jego wykonanie miliony – podsumowuje Piotr Kruszyński.

Poradnik dla startupów – czynniki sukcesu innowacji

  • Korzystaj z klastrów, akceleratorów, inkubatorów – ograniczysz ryzyko niepowodzenia, dostaniesz wsparcie, zweryfikujesz potencjał biznesowy swojego pomysłu.
  • Poszukaj partnera – niekoniecznie finansowego, ważne byś miał na co dzień kogoś z kim będzie mógł zderzać swoje pomysły, kto będzie mieć szersze spojrzenie na dany temat.
  • Zbieraj i analizuj dane – postaraj się mierzyć to co robisz i jak reagują na to odbiorcy.
  • Bądź krytyczny – zbytnie przywiązanie do własnego pomysłu, może hamować jego rozwój. Lepszym rozwiązaniem może być wcześniejsze wyjście do użytkowników z MVP i sprawdzenie jak na to reagują.
  • Bycie odważnym, ale gotowym na porażkę – innowacja zawsze niesie niepewność, może się zdarzyć, że mimo pełnego zaangażowania dany projekt nie przyjmie się na rynku.
  • Płacący użytkownik w centrum uwagi – od samego początku należy planować jak dana usługa czy produkt będą monetyzowane. Co ważne nie można mylić popularności z efektywnością biznesową, to że bardzo wiele osób pozytywnie wypowiada się o danym projekcie nie zawsze przekłada się na zysk firmy.

Pełny zapis spotkania można oglądać na naszym profilu FB:

Panel innowacje z udziałem Inovatica