Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityka prywatności.

CMS dla firmy

CMS dla firmy: TYPO3 vs Wordpress

Sprawdzamy czy CMS TYPO3 to dobry wybór dla firmy i porównujemy go z najpopularniejszym rozwiązaniem czyli Wordpressem. Przedstawiamy kluczowe funkcjonalności i podpowiadamy na co zwracać uwagę wybierając partnera do realizacji firmowego portalu.

Na rynku dostępnych są setki rozmaitych rozwiązań dlatego wybór odpowiedniego narzędzia wydaje się trudnym zadaniem. Dlatego przygotowaliśmy porównanie, w którym zestawiamy ze sobą Wordpress i TYPO3. Wybraliśmy te dwa systemy zarządzania treścią ponieważ Wordpress jest najpopularniejszy, a TYPO3 uchodzi za najlepszy CMS dla firm i instytucji.

Zanim przyjrzymy się różnicom warto przypomnieć, że zarówno Wordpress jak i TYPO3 dystrybuowane są jako oprogramowanie open source na licencji GPLv2. Teoretycznie oba są więc bezpłatne, o ile potrafimy je samodzielnie skonfigurować. 

TYPO3 CMS logo

Wordpress logo

Weźmiemy teraz pod lupę kilka kluczowych parametrów, które są szczególnie ważne w realizacjach dla biznesu:

  • Zarządzanie portalem przez wielu redaktorów

Duże serwisy www i portale zarządzane są przez zespoły ludzi o rozmaitych kompetencjach. TYPO3 CMS pozwala w bardzo czytelny sposób przydzielać i samodzielnie zdefiniować poziomy dostępu. Dzięki temu użytkownicy CMS mają precyzyjnie określone role. Różnica między systemami jest taka, że w Wordpress przydzielamy je indywidualnie a zakres uprawnień jest odgórnie zdefiniowany. Zmiana tego stanu rzeczy jest możliwa, ale wymaga dodatkowych wtyczek. W TYPO3 możemy samodzielnie edytować co wchodzi w zakres uprawnień dla danego poziomu. Co więcej możemy je nadawać grupowo i w dużo bardziej zaawansowany sposób, co jest standardową funkcjonalnością TYPO3.

Warto pamiętać: Zastanów się jak chcesz zdefiniować rolę swojego zespołu odpowiedzialnego za serwis www. Dzięki temu szybko sprawdzisz czy dany CMS spełnia te oczekiwania.

  • Rozszerzenia i wtyczki do CMS

Większość najpopularniejszych funkcjonalności jest od razu wbudowana w CMS. Gdy szukamy dodatkowych lub bardziej spersonalizowanych możemy sięgnąć po jedną z wielu wtyczek. W TYPO3 jest są ich tysiące i obejmują one m.in. newslettery, zaawansowaną analitykę czy funkcje dla e-commerce. Uczciwie trzeba jednak oddać, że repozytorium Wordpress to nie tysiące a setki tysięcy wtyczek. Wiele z nich jest wyjątkowo prostych w użyciu. Najczęściej powstawały one z myślą o końcowym użytkowniku, podczas gdy wiele wtyczek do TYPO3 jest prostych w użyciu przede wszystkim dla deweloperów. W obu przypadkach musimy również pamiętać o tym, że do zewnętrznych wtyczek trzeba mieć ograniczone zaufanie ponieważ mogą one zawierać istotne luki bezpieczeństwa.

Warto pamiętać: W pierwszej kolejności wybieraj wtyczki z oficjalnych katalogów, przed pobraniem sprawdź historię ocen i warunki wsparcia. Jeśli to możliwe skonsultuj instalację nowej wtyczki z zespołem odpowiedzialnym za cyberbezpieczeństwo twojej firmy.

  • Łatwość obsługi CMS

Ergonomia panelu administracyjnego ma bardzo duże znaczenie. Dobry interface znacząco ułatwi dodawanie nowych treści i zarządzanie portalem. Od tego czy uda nam się w nim sprawnie poruszać zależy na ile będziemy samodzielni w obsłudze swojego serwisu. Dlatego większość dobrych CMS zapewnia edytory WYSIWYG (What You See Is What You Get). Pozwalają one tworzyć treści i nowe strony nawet bez znajomości kodu, bo istnieje możliwość wygodnego podglądu efektu prowadzonych prac. CMS powinien być na tyle prosty w obsłudze by redaktorzy większość zadań realizowali samodzielnie i tylko okazjonalnie korzystali ze wsparcia działu IT lub zewnętrznego dostawcy. Założenia te spełniają zarówno TYPO3 jak i Wordpress, oba po zalogowaniu witają administratorów intuicyjnym dashbordem. Na pierwszy rzut oka Wordpress wydaje się prostszy. Wynika to jednak z faktu, że TYPO3 oferuje administratorowi większą kontrolę więc co ma przełożenie na złożoność panelu sterowania. Nie bez znaczenia jest też fakt, że Wordpress dodaje kolejne podstrony w formie listy, a w TYPO3 mają one układ drzewa co ułatwia zarządzanie dużymi serwisami. 

Rozbudowanemu systemowi nadawania uprawnień TYPO3 i przypisywaniu do grup użytkowników wtóruje wbudowany moduł zarządzania procesem redakcyjnym. Mamy tutaj możliwość zdefiniowania kolejnych etapów przed publikacją treści co daje nam kontrolę nad tym co i kiedy zostanie pokazane światu. 

Warto pamiętać: Możesz poprosić wykonawcę o demo wybranego systemu. Przede wszystkim jednak upewnij się, że wykonawca serwisu zapewnia szkolenie dla administratorów. Dopytaj również o warunki świadczenia usługi wsparcia technicznego. Zespół twórców TYPO3 to prężna społeczność i nieustannie pracuje nad przedstawieniem tego złożonego panelu administracyjno-redaktorskiego w jak najbardziej przystępnej formie. Znaczące zmiany wprowadzono od wersji 9 w górę. Jeżeli ktoś miał w przeszłości styczność z wcześniejszymi wersjami i pozostawiło to lekki ślad rozczarowania warto dać sobie drugą szansę. Aktualnie nie tracąc nic z szerokich możliwość konfiguracji wszystkie moduły TYPO3 są podane w przystępnej formie. 

  • Szablony www z dobrym UX

Dobry UX to kluczowy parametr sukcesu firmowego portalu. CMS może nam w tym sukcesie bardzo pomóc lub znacząco go utrudnić. Pomocne są zwłaszcza dopracowane szablony, które gwarantują, że treści wyświetlą się w optymalny sposób niezależnie od kanału. Mamy wtedy pewność, że strona www będzie mobile friendly, a często możemy posiadany szablon jeszcze personalizować by idealnie spełniał nasze wymagania. Wordpress oferuje zdecydowanie więcej szablonów, nie brakuje zdań, że jest ich zwyczajnie zbyt dużo i coraz trudniej znaleźć te naprawdę wartościowe. Z drugiej strony głębsze analizowanie, która platforma oferuje lepsze szablony ma sens głównie dla mniejszych firm. Rozwinięte biznesy i tak postawią na indywidualne projekty, poprzedzone własnymi badania użytkowników. Odpowiednie wdrożenie tych projektów w większym stopniu zależy od umiejętności własnego lub zewnętrznego zespołu IT.

Warto pamiętać: Jeśli kupujesz gotowy szablon sprawdź czy wspiera on najnowsze wersje przeglądarek i jest dopasowany do wymagań mobilnych Android/iOS. Zlecając wykonanie projektu zbierz najpierw dane o swoich użytkownikach i ich potrzebach. W przypadku gdy serwis ma realizować zewnętrzna firma poproś o listę wcześniejszych wdrożeń, referencji i zapytaj o warunki gwarancji.

  • Tryb headless TYPO3

Jeżeli natomiast potrzeby naszego biznesu zakładają integrację z innymi systemami lub aplikacjami architektura rozwiązania TYPO3 pozwala na przekierowanie wyjścia i podanie treści dalej na zasadach REST API. Jeden proces redakcyjny przy odpowiedniej konfiguracji może zatem pozwolić na zasilenie treścią wielu źródeł niezależnie od platformy.

  • Wiele stron i języków w jednym CMS

TYPO3 słusznie słynie z doskonałego przygotowania do wygodnej obsługi języków obcych. Zarządzanie wersjami językowymi nie wymaga odrębnego logowania i jest po prostu intuicyjne. Wordpress również oferuje taką możliwość ale dopiero po ściągnięciu dodatkowych rozszerzeń. TYPO3 ma również o wiele bardziej zaawansowane narzędzia do zarządzania wieloma domenami z jednego panelu. Firmy, które posiadają więcej niż jeden oddział lub są aktywne w wielu krajach bardzo docenią to rozwiązanie. Co ważne również tworzenie nowych stron np. landingów pod konkretną akcję marketingową jest znacznie lepiej przygotowane w TYPO3.

Warto pamiętać: Przygotowując kontent dla stron w różnych językach zadbaj o wiarygodne tłumaczenia i adresy URL również były w języku danej wersji językowej.

  • SEO firmowej www

Pozycjonowanie w TYPO3 CMS i Wordpress zostało potraktowane priorytetowo. Nawet bez dodatkowych wtyczek w obu znajdziemy narzędzia analityczne i możliwość tworzenia treści przyjaznych algorytmom wyszukiwarki. Przykład? Po zaktualizowaniu adresu URL, TYPO3 automatycznie zadba również o przekierowanie, aby uniknąć zerwania istniejących linków. System wykryje też sprzeczne przekierowania zapobiegając błędom pochodzącym ze źle skonfigurowanych adresów URL.

Warto pamiętać: Największy wpływ na skuteczność pozycjonowania ma kilka czynników. Niezwykle ważna jest prędkość ładowania się strony. Google dokładnie sprawdza jak szybko ładuję się content i jak szybko strona staje się interaktywna. Pamiętaj, że niezależnie od wybranego CMS trzeba przygotować wartościowe treści i dbać o ich regularną aktualizację. Wiele serwisów jest dobrze przygotowanych na starcie, ale z powodu braku dbania o nowe treści stopniowo obniża swoją pozycję w wynikach.

Źródło: wordpress.com

  • Bezpieczeństwo CMS

W sieci znajdziemy zarówno raporty dowodzące, że zdecydowanie bezpieczniejsze jest TYPO3 jak i te twierdzące, że liderem zabezpieczeń jest Wordpress. W Inovatica jesteśmy zdania, że bezpieczeństwo systemu zależy przede wszystkim od obsługujących go ludzi. Jeśli spojrzeć na statystyki częściej atakowane są serwisy na Wordpressie, ale wynika do z dużej popularności tego CMS. Warto jednak wspomnieć, że luki bezpieczeństwa często znajdowane w niestarannie przygotowanych wtyczkach. Kolejnym ważnym aspektem są regularne aktualizacje. Tutaj dostawcy obydwu CMS przyjęli nieco inne strategie. Wordpress umożliwia aktualizacje automatyczne, to wygodne rozwiązanie, ale niestety ma pewne wady. Zdarza się, że użyte do budowy serwisu zewnętrzne wtyczki nie są kompatybilne z automatycznie realizowaną aktualizacją, przez co strona nie wyświetla się poprawnie. Atutem TYPO3 są natomiast wersje LTS (Long Term Support), mają one gwarantowane roczne usuwanie wykrytych błędów i dwa dodatkowe lata priorytetowego wsparcia technicznego i aktualizacji bezpieczeństwa.

O tym, że twórcy TYPO3 stawiają bezpieczeństwo na wysokiej pozycji niech świadczy to, że w najnowszej wersji mamy do dyspozycji wbudowany moduł autoryzacji 2FA. Uwierzytelnienie wielopoziomowe w dobie wszechobecnych cyber-ataków, scamów czy przechwytywania informacji zdaje się być nie tylko funkcjonalnością “nice to have” ale wręcz “must have”.

Warto pamiętać: Należy uważnie weryfikować zewnętrzne wtyczki, regularnie dbać o aktualizację CMS, a przede wszystkim wdrożyć i egzekwować wewnętrzne zasady bezpieczeństwa dla zespołu redakcyjnego.

Jaki CMS dla firmy - podsumowanie

Podsumowując oba systemy mają zalety istotne dla biznesu. Wordpress aktualnie rozwijany jest jako CMS dla wszystkich, podczas gdy specjalizacją TYPO3 pozostają firmy i organizacje. Wybór odpowiedniego narzędzia powinna poprzedzić analiza potrzeb. Dla małych firm i startupów naturalnym wyborem będzie Wordpress. Natomiast jeśli firma planuje obecność na wielu rynkach, korzystanie z wielu wersji językowych lub chcę mieć dużą swobodę w kształtowaniu swojego portalu lepszy wybór stanowi TYPO3.